U bent hier: Index / Modelspoor / Baanontwerpen / AMoras 2021 Bouw
De sporen van het baanwerk voorzien van de bedrading voor extra stroomtoevoer.
Voor de wissels zijn in de grondplaten van het dalstation de onderhoud gaten aangebracht.
Hierdoor kan ik indien een wisselmechaniek het niet doen, deze vervangen zonder de hele baan te moeten afbreken.
De volgende stap is het aanbrengen van de extra stroomtoevoer en de remweg bedrading in het dalstation.
Voor enkele foto's, zie AMoras2021 Galerij 2024-10-18.
In de grondplaat de uitsparing aangebracht voor de draaischijf. Dit was even puzzelen omdat de draaischijf over 2 grondplaten valt.
De draaischijf moet enigszins verhoogd geplaatst worden om aangesloten te kunnen worden op de C-rails.
Hiervoor heb ik meerdere lagen dempingsplaten op elkaar geplaatst.
Door netjes een verloop te maken naar de C-rails liggen de C-rails, de overgangsrail, en de draaischijf mooi op een hoogte.
Tevens zijn de sporen van het baanwerk gelegd inclusief de sporen naar de loc loodsen.
Voor enkele foto's, zie AMoras2021 Galerij 2024-10-16.
De grondplaten achterzijde en linkerzijde op maat gemaakt en gemonteerd.
Nu kunnen we de rails gaan leggen voor het dalstation en het baanwerk
Voor enkele foto's, zie AMoras2021 Galerij 2024-10-03.
De opstelsporen van schaduwstation 1 voorzien van de bedrading voor bezetmelders en remweg.
De bochten van schaduwstation 1 en 2 zijn voorzien van valbeveiliging.
Voor het dalstation steunen aangebracht om de platen te ondersteunen.
Voor enkele foto's, zie AMoras2021 Galerij 2024-08-29.
De toevoer en retour sporen van schaduwstation 1 en 2 voorzien van dempingsplaten en extra ringleiding aansluitingen.
Voor een wissel van het schaduwstation 2 moest ik nog een service vak zagen zodat ik de wisselaansturing kan in geval van storing.
Helaas zat er net waar ik het vak moest zagen een baan steunpoot in de weg. Die moest ik dus even een paar centimeter verplaatsen.
En dat was wat gemakkelijker gezegd dan gedaan. Na een half uurtje klungelen is het me gelukkig toch gelukt de steunpoot iets te verplaatsen.
Het service vak was toen snel gezaagd.
Op alle bochten in het onzichtbare gebied breng ik valbescherming stroken aan. Deze zijn gesneden van plastic placemats gekocht bij Ikea.
Voor het dalstation heb ik steunen geplaatst om de eerste plaat waarop dalstation gebouwd word goed te ondersteunen. Deze plaat was tot nu toegevoegd
provisorisch geplaatst ter controle dat schaduwstation 1 en 2 met hun aanvoer en retour sporen netjes op het dalstation aansluiten.
Voor enkele foto's, zie AMoras2021 Galerij 2024-08-23.
Vandaag opstelspoor 3 voorzien van dempingsplaten en de bedrading voor bezetmelders en remweg.
Het schaduwstation voorzien van led verlichting strips zodat wanneer de baan klaar is er toch goed zicht is
op wat er zich in het schaduwstation bevindt.
Voor enkele foto's, zie AMoras2021 Galerij 2024-08-21.
Het retourspoor van de opstelsporen naar het dalstation is nu ook gelegd.
Bij het station moet nog de ondersteuning aangebracht worden en het gehele traject moet nog voorzien
worden van dempingsplaten en de ringleiding aansluitingen.
Voor enkele foto's, zie AMoras2021 Galerij 2024-08-21.
Vandaag start gemaakt met het aanbrengen van de dempingsplaten en het aansluiten van de bedrading voor bezetmelders en remweg.
Opstelsporen 1 en 2 zijn voorzien van de bedrading, dempingsplaten en zijn nu volledig vast gelegd.
Morgen wordt opstelspoor 3 onderhanden genomen.
Voor enkele foto's, zie AMoras2021 Galerij 2024-08-20.
Ondanks de hitte (buiten meer dan 30 graden) en binnen ook lekker warm, toch nog even aan de voorzijde van de paradebaan gewerkt.
De voorzijde is nu bijna helemaal voorzien van de dempingsplaten, en ook van de stroomtoevoer punten.
Voor enkele foto's, zie AMoras2021 Galerij 2024-08-13.
Het eerste spoor dat op dempingmateriaal gemonteerd is. Een kleine mijlpaal.
Voordat het hele spoor zo vastgelegd is, zal nog wel enige tijd in beslag nemen.
Voor enkele foto's, zie AMoras2021 Galerij 2024-08-07.
Vandaag het spoor van het dalstation naar de opstelsporen van het schaduwstation 1 gemonteerd.
Het was een heel karwei om de daling zoals aangegeven in de Wintrack tekeningen netjes om te zetten naar de realiteit.
Na een dag flink doorwerken is het een mooi resultaat geworden.
Nu nog het spoor van de opstelsporen terug naar het station nog monteren.
Voor enkele foto's, zie AMoras2021 Galerij 2024-08-06.
Alle traces voor het schaduwstation 1 zijn gezaagd. De opstelsporen zijn al geplaatst.
Ook al een start gemaakt met het aanvoer spoor naar het schaduwstation 1.
Voor enkele foto's, zie AMoras2021 Galerij 2024-07-25.
Sinds oktober 2023 tot nu toe is er geen langere periode geweest dat het droog was. Vandaag en de rest van deze week wel.
Dus snel verder met het uitzagen van het trace van het schaduwstation 2 naar het hoofdstation.
Omdat de rail aansluiting op het hoofdstation te kunnen maken alvast los een gedeelte van de rails van het hoofdstation neergelegd.
Hierdoor kwam ik erachter dat ik in de paradebaan een rail lengte wss vergeten, deze dus snel toegevoegd.
Voor enkele foto's, zie AMoras2021 Galerij 2024-07-17.
De eerste multiplex platen zijn gezaagd. Vandaag gewerkt aan het uitleggen van de rails van schaduwstation 1 en de parade baan.
Hierdoor kwam ik tot de ontdekking dat ik de ruwbouw nog moet aanpassen naar de nieuwe lengte van de baan.
Dus oude deel aan linkerzijde ruwbouw verwijderd, en de verlenging daar gemonteerd.
Nu kon ik de rest van de rail uitleggen en de multiplex platen aftekenen. Het zagen zal deze week/volgende week gedaan worden.
Voor enkele foto's, zie AMoras2021 Galerij 2023-10-03.
De verhuizing is alweer enige tijd achter de rug. Doordat er volop ontwikkelingen gaande waren op mijn werk had ik geen zin om de bouw werkzaamheden direct op te pakken.
Nu ik met prepensioen ga, heb ik eindelijk de rust gevonden om aan de baan te werken.
De eerste multiplex platen zijn klaargelegd en de opstelsporen van beide schaduwstations zijn uitgetekend op de platen en kunnen nu gezaagd worden.
Voor enkele foto's, zie AMoras2021 Galerij 2023-09-22.
Copyright © 2012- - All Rights Reserved - www.andresaris-hobby.nl
Design by WowThemesNet