U bent hier:
Index / Modelspoor / Materieel / Rollend Materieel / Goederenwagen Types
De UIC (Union internationale des chemins de fer) gebruikt een rijtuigcode en voertuigcode met een uniek 12-cijferig nummer voor elk voertuig
(tractievoertuig, wagon of rijtuig).
Dit nummer bevat informatie over het voertuig. Deze codering is voor alle bij de UIC aangesloten spoorwegmaatschappijen gelijk.
Aan de hand van de rijtuigcode kan een rangeerder of andere belanghebbende direct zien met welk materieeltype hij te doen heeft.
Soort en nationaliteit | |
---|---|
Cijfers 1 en 2 | Type railvoertuig en aanduiding internationaal gebruik |
Cijfers 3 en 4 | Land van inschrijving |
Goederen | |
Cijfers 5 en 6 | Type wagen |
Cijfer 7 | Subtypes bij goederenwagens |
Cijfers 8 t/m 11 | Serienummer |
Tractievoertuigen | |
Cijfers 5 t/m 11 |
Het typenummer (4 cijfers) en het volgnummer (3 cijfers)
Bij Duitse locomotieven worden deze 7 cijfers afgeleid van het locnummer door daar een 0 voor te plaatsen |
Cijfer 12 | Controlecijfer |
Cijfers | Omschrijving |
---|---|
01-02 | RIV-EUROP, 2-3 assen, eigendom van spoorwegmaatschappij |
03-04 | RIV-EUROP, 2-3 assen, privé-eigendom |
05-06 | RIV-EUROP, 2-3 assen, gehuurd |
11-12 | RIV-EUROP, 4+ assen, eigendom spoorwegmaatschappij |
13-14 | RIV-EUROP, 4+ assen, privé-eigendom |
15-16 | RIV-EUROP, 4+ assen, gehuurd |
21-22 | RIV, 2-3 assen, eigendom spoorwegmaatschappij |
23-24 | RIV, 2-3 assen, privé-eigendom |
25-26 | RIV, 2-3 assen, gehuurd |
31-32 | RIV, 4+ assen, eigendom spoorwegmaatschappij |
33-34 | RIV, 4+ assen, privé-eigendom |
35-36 | RIV, 4+ assen, gehuurd |
40 | Enkel binnenland (niet RIV), 2-3 assen, service |
41-42 | Enkel binnenland (niet RIV), 2-3 assen, eigendom spoorwegmaatschappij |
43-44 | Enkel binnenland (niet RIV), 2-3 assen, privé-eigendom |
45-46 | Enkel binnenland (niet RIV), 2-3 assen, gehuurd |
80 | Enkel binnenland (niet RIV), 4+ assen, service |
81-82 | enkel binnenland (niet RIV), 4+ assen, eigendom spoorwegmaatschappij |
83-84 | Enkel binnenland (niet RIV), 4+ assen, privé-eigendom |
85-86 | Enkel binnenland (niet RIV), 4+ assen, gehuurd |
Tractievoertuigen, incl. alle bakken van treinstellen | |
90 | Diversen t.w.stoomlocs, hybridelocs enz |
91 | Elektrische locomotieven met maximumsnelheid van meer dan 100km/u |
92 | Diesellocomotieven met maximumsnelheid van meer dan 100km/u |
93 | Bakken van elektrische treinstellen voor hoge snelheid |
94 | Bakken van overige elektrische treinstellen met een maximumsnelheid tot 249 km/u |
95 | Dieseltreinen incl. motorloze delen |
96 | Speciale rijtuigen |
97 | Elektrische (rangeer-)locomotieven met een maximumsnelheid tot 100 km/u |
98 | Diesel (rangeer-) locomotieven met een maximumsnelheid tot 100 km/u |
99 | Onderhoudsvoertuigen voor onderhoud aan de spoorbaan |
De UIC landencode is een tweecijferige code bedoeld om het land van herkomst van rollend materieel te kunnen achterhalen.
Ze vormen het 3de en 4de cijfer van de UIC-code en staan gedefinieerd in UIC leaflet 920-14.
Tot 2005 werd de UIC-eigendomscode gebruikt, die de eigenaar van het materieel aangaf.
De code die destijds voor de staatsspoorwegmaatschappij stond wordt nu in de regel gebruikt om het land aan te geven.
Om er voor te zorgen dat toch de eigenaar achterhaald kan worden volgt achter (in sommige gevallen voor) de UIC-code een lettercode.
Deze lettercode bestaat uit de afkorting van het land, gevolgd door de afkorting van de eigenaar, gescheiden door een "-".
Oorspronkelijk was het de bedoeling om het tweede cijfer nooit hoger te laten zijn dat het eerste,
om het omdraaien van nummers te voorkomen.
Met het uiteenvallen van de Sovjet-Unie en Joegoslavië was dit door een tekort aan nummers niet meer mogelijk.
Kengetal | Afkorting | Land | Kengetal | Afkorting | Land |
---|---|---|---|---|---|
10 | FIN | Finland | 65 | MK | Macedonië |
20 | RUS | Rusland | 66 | TJ | Tajikistan |
21 | BLR | Wit-Rusland | 67 | TM | Turmenistan |
22 | UA | Ukraïne | 71 | E | Spanje |
23 | MD | Moldavië | 72 | SRB | Servië |
24 | LT | Litouwen | 73 | GR | Griekenland |
25 | LV | Letland | 74 | S | Zweden |
26 | EST | Estland | 75 | TR | Turkije |
27 | KZ | Kazachstan | 76 | N | Noorwegen |
28 | GE | Georgië | 78 | KR | Kroatië |
29 | UZ | Oezbekistan | 79 | SLO | Slovenië |
30 | PRK | Noord-Korea | 80 | D | Duitsland |
31 | MGL | Mongelië | 81 | A | Oostenrijk |
32 | VN | Vietnam | 82 | L | Luxemburg |
33 | RC | China | 83 | I | Italië |
40 | C | China | 84 | NL | Nederland |
41 | AL | Albanië | 85 | CH | Zwitserland |
42 | J | Japan | 86 | DK | Denemarken |
44 | BIH | Bosnië en Herzegovina | 87 | F | Frankrijk |
51 | PL | Poland | 88 | B | België |
52 | BG | Bulgarije | 90 | ET | Egypte |
53 | RO | Roemnië | 91 | TN | Tunesië |
54 | CZ | Tsjechië | 92 | DZ | Algerijë |
56 | SK | Slowakije | 93 | MA | Marokko |
57 | AZE | Azerbeidjan | 94 | P | Portugal |
58 | AZM | Armenië | 95 | IL | Israël |
59 | KZ | Kirgizië | 96 | IR | Iran |
60 | IRL | Ierland | 97 | CYR | Syrië |
61 | ROK | Zuid-Korea | 98 | RL | Libanon |
62 | CG (MNE) | Montenegro | 99 | IRQ | Iraq |
Cijfers | Type | Omschrijving |
---|---|---|
10 t/m 19 | G | Normale gesloten wagen |
20 t/m 29 | H | Speciale gesloten wagen |
30 t/m 34 | K | Normale 2-assige platte wagen |
35 t/m 39 | R | Normale 4-assige platte wagen |
40 t/m 44 | L | Speciale 2-assige platte wagen |
45 t/m 49 | S | Speciale 4-assige platte wagen |
50 t/m 55 & 59 | E | Normale open wagen |
56 t/m 58 | T | Wagen met openlegbaar dak |
60 t/m 69 | F | Speciale open wagen |
70 t/m 79 | Z | Ketelwagen voor vloeibare en gasvormige stoffen |
80 t/m 89 | I | Koelwagen |
90 t/m 99 | U | Speciale wagen |
Cijfer 7 vormt hier de subindeling binnen een type
Nummer | Snelheid |
Soort
stoom / Elek |
1000V~17Hz | 1500V~50Hz | 1500V= | 3000V= |
Zelfstandige
verwarming |
---|---|---|---|---|---|---|---|
00 | 120 km/h | E | x | x | x | x | |
03,04 | 120 km/h | E | x | ||||
05 | 120 km/h | E | x | ||||
06 | 120 km/h | E | x | x | x | ||
07 | 120 km/h | E | x | x | |||
08,09 | 120 km/h | E | x | ||||
10 | 120 km/h | S/E | x | x | x | x | x |
11,12,13 | 120 km/h | S/E | x | ||||
14,15 | 120 km/h | S/E | x | ||||
16 | 120 km/h | S/E | x | x | x | ||
17 | 120 km/h | S/E | x | x | |||
18,19 | 120 km/h | S/E | x | ||||
20-26 | 120 km/h | S | |||||
27,28,29 | 120 km/h | x | |||||
30 | 140 km/h | E | x | x | x | x | |
33,34,35 | 140 km/h | E | x | ||||
36 | 140 km/h | E | x | x | x | ||
37 | 140 km/h | E | x | x | x | ||
38 | 140 km/h | E | x | ||||
39 | 120 km/h | E | x | x | |||
40,41,42 | 140 km/h | S/E | x | x | x | x | |
43,45 | 140 km/h | S/E | x | ||||
46 | 140 km/h | S/E | x | x | x | ||
47 | 140 km/h | S/E | x | x | |||
48 | 140 km/h | S/E | x | ||||
50,51,52 | 140 km/h | S/E | x | x | x | x | |
53,54 | 140 km/h | S/E | x | ||||
56 | 140 km/h | S/E | x | x | x | ||
57 | 140 km/h | S/E | x | x | |||
58 | 140 km/h | S/E | x | ||||
59 | 140 km/h | S/E | x | x | |||
60-68 | 140 km/h | S | |||||
69 | 140 km/h | x | |||||
70 | 160 km/h | E | x | x | x | x | |
72 | 160 km/h | E | x | x | |||
73,75 | 160 km/h | E | x | ||||
76 | 160 km/h | E | x | x | x | ||
77 | 160 km/h | E | x | x | |||
78 | 160 km/h | E | x | ||||
80 | 160 km/h | S/E | x | x | x | x | |
84 | 160 km/h | S | |||||
85 | 160 km/h | S/E | x | ||||
86 | 160 km/h | S | x | x | x | ||
87 | 160 km/h | S/E | x | x | |||
88 | 160 km/h | S/E | x | ||||
89 | 160 km/h | x | |||||
90,91 | 200 km/h | E | x | x | x | x | |
92 | 200 km/h | S/E | x | ||||
93 | 200 km/h | S/E | x | x | |||
94,95 | 200 km/h | E | x | ||||
96,97 | 200 km/h | E | x | x | x | ||
98 | 200 km/h | E | x | x | |||
99 | 200 km/h | x |
Cijfer 7 vormt hier de subindeling binnen een type
Genummerd van 000 of 001 tot 999.
Als er meer dan 1000 exemplaren zijn van hetzelfde type zijn,
wordt het achtste cijfer ook gebruikt.
Bij rijtuigen van de NS worden daarbij de 9 en de 0 niet gebruikt.
Kort samengevat:
het controlecijfer is zodanig dat als de 12 cijfers vermenigvuldigd worden met de cijfers 121212121211,
de som van de cijfers van de uitkomsten een 10-voud is.Genummerd van 000 of 001 tot 999.
Copyright © 2012- - All Rights Reserved - www.andresaris-hobby.nl
Design by WowThemesNet