U bent hier: Index / Modelspoor / Baanontwerpen / AMoras 2010 Bouw
Verhuizing van het framewerk is goed verlopen. Hier heeft het modulair opbouwen zijn nut bewezen.
Wel heb ik gemerkt dat de 6 stalen buispoten het framewerk niet volledig kunnen ondersteunen, dus plaats ik extra houten poten (ook op wieletjes) ter ondersteuning van de stalen poten. Op deze wijze ben ik ervan overtuigd dat dit framewerk solide en stevig genoeg is om de gehele baan te kunnen dragen.
Ik heb 6 extra poten op wieletjes geplaatst ter ondersteuning van het framewerk. En nu is het framewerk stabiel. Volgende week start ik met het schaduwstation.
Dankzij een oplettend 3Rail-Forum lid zijn er twee fouten uit het railplan gehaald. Hierdoor is de afmeting van de baan iets veranderd. Linkerzijde is nu 140 cm en de rechterzijde is 175 cm. Deze correctie kan ik eenvoudig opvangen door aan de voorzijde van het framewerk enkele latten tegen het bestaande framewerk te schroeven.
Ik heb een start gemaakt met de bouw van het schaduwstation. Ik heb het gehele railplan uitgelegd en alles lijkt te kloppen. Ik kan nu de platen zagen waarop het schaduwstation komt te liggen. Hierbij moeten uitsparingen voor de wissels gemaakt worden zodat ik bij de aandrijvingen kan mocht er een dienst weigeren.
Het railplan moest aangepast worden want keerlus 1 lag te dicht tegen de kleine en grote lus aan. Dus maar weer in Wintrack aanpassingen maken aan het railplan.
Afgelopen maand heb ik 10 extra remmodules en 6 wissel modules geassembleerd. Vandaag heb ik alle remmodules getest. Binnenkort start ik met het installeren van de remmodules en de wissel modules in het schaduw station.
In het schaduwstration gebruik ik de wissel module om de remmodule aan te sturen.
Wanneer wissel module SW6 op rechtdoor staat, moet de remmodule SR1 de locomotief afremmen. Staat wissel module SW6 op afbuigen, dan moet de remmodule SR1 de locomotief door laten rijden. Wanneer wissel module SW5 op rechtdoor staat, moet de remmodule SR2 de locomotief afremmen. Staat wissel module SW5 op afbuigen, dan moet de remmodule SR1 de locomotief door laten rijden.
Module | Aansluiting |
---|---|
Wissel unit Marklin 74490 Rechtdoor | Sein Rood van remmodule (RA) |
Wissel unit Marklin 74490 Afbuig | Verbinding remmodule (RB) |
Wissel module Rechtdoor | Schakel Rood van remmodule (RC) |
Wissel module Afbuig | Sein/Schakel Groen van remmodule (RD) |
LED Groen Anode (Lang pootje) | Verbinding remmodule (RB) |
LED Groen Kathode (Kort pootje) | Weerstand - Massa (wissel module) |
LED Rood Anode (Lang pootje) | Sein Rood van remmodule (RA) |
LED Rood Kathode (Kort pootje) | Weerstand - Massa (wissel module) |
Schakelaar Groen | Schakelaar Groen (wissel module) |
Schakelaar Rood | Schakelaar Rood (wissel module) |
Wanneer wissel module SW4 op rechtdoor staat, moet de remmodule SR3 de locomotief afremmen. Staat wissel module SW4 op afbuigen, dan moet de remmodule SR3 de locomotief door laten rijden. Wanneer wissel module SW4 op rechtdoor staat, moet de remmodule SR4 de locomotief door laten rijden. Staat de wissel module SW4 op afbuigen, dan moet de remmodule SR4 de locomotief laten afremmen.
Module | Aansluiting |
---|---|
Wissel unit Marklin 74490 Rechtdoor | Sein Rood van remmodule (RA) |
Wissel unit Marklin 74490 Afbuig | Verbinding remmodule (RB) |
Verdere aansluiting van bedrading is niet nodig
Het schakelpaneel is eindelijk klaar. Het heeft heel wat tijd gekost om alle schakelaars, leds in de voorzijde van het schakelpaneel te monteren. Het bedraden van alle schakelaars en leds was ook een erg tijdrovend werkje. Na het afmaken van het schakelpaneel ben ik gestart met het bedraden van het schaduwstation. De bedrading is nodig voor de remmodules en voor de spoort bezetmelder. Voor enkele foto's, zie Electronica Galerij 2011-10-09.
Vandaag heb ik de 4 sporen van het schaduwstation voorzien van alle benodige aansluitdraden en rail-isolatoren. De 4 sporen zijn mbv schroefjes gefixeerd.
Omdat ik last had van knipperende sluitlichten (zelfbouw) heb ik vandaag in een van de verlichte treinstellen met de knipperende sluitlichten een brug gelijkrichter ingebouwd. Niet bij de sluitlichten (leds), echter voor de eerste led strip. De ledstrips zijn van Viesmann en kunnen gebruikt worden op gelijkspanning en wisselspanning, vandaar dat ik op het idee kwam om de gelijkrichter voor de eerste ledstrip te plaatsen. Het resultaat is juist wat ik voor ogen had, mooi strak brandende sluitlichten en ook de ledstrips branden zoals voorheen.
De afgelopen periode heb ik de eerste 3 wissels en de bezetmelders aangesloten op het schakelpaneel. Komende periode ga ik de overige wissels en remmodules aansluiten van het schaduwstation.
Vandaag heb ik wissel SW4 en remmodule SR1 in het schaduwstation aangesloten. De eerste locomotief heeft netjes zijn ronde kunnen rijden en remt netjes af wanneer wissel SW4 in de rechtdoor stand staat. Geluid blijft netjes aan. Zodra wissel op afbuig stand gezet wordt, vertrekt de locomotief rustig uit het schaduwstation en rijdt weer zijn rondje. Nu dit prima werkt, kan ik de overige wissels en remmodules in het schaduwstation gaan aansluiten.
Eindelijk weer aan de modelbaan gewerkt. Alle remmodules in het schaduwstation zijn nu aangesloten. Remmodule SR4 is niet in gebruik genomen.
Het laten stoppen van de locomotief op het buitenste schaduwspoor werkt prima, echter wordt wissel SW5 of SW6 op afbuigen gezet en wissel SW4 op rechtdoor gezet, dan rijden er 2 treinen tegelijk weg. Met een mogelijk botsing tot gevolg.
Nu moet remmodule SR5 nog aangesloten worden voor wissel SW1, zodat inkomende treinen naar het schaduwstation daar netjes kunnen stoppen indien alle sporen in het schaduwstation bezet zijn.
Het heeft even geduurd, echter door de aansluiting van remmodule SR5 is het schaduwstation volledig aangesloten. De treinen stoppen netjes door remmodules SR1, SR2, SR3 en SR5.
De volgende stap is nu de grondplaat te maken voor het station en het rangeerterrein. De eerste plaat ligt al gezaagd klaar om pasklaar te maken.
De platen zijn gezagen en geplaatst. Alle rails is inmiddels ook neergelegd. Nu moeten alle bedradingen weer aangesloten worden.
Dit is weer een secuur werkje waarbij veel aangesloten moet worden en ook veel getest moet worden.
Copyright © 2012- - All Rights Reserved - www.andresaris-hobby.nl
Design by WowThemesNet